Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
61 8 527 529,
61 8 520 224
22 / 12 / 2016

Zmiany na gruncie wewnętrznego funkcjonowania spółki

Udostępnij:

 


Zmiany na gruncie wewnętrznego funkcjonowania spółki


Projekt nowelizacji przepisów od 2017 roku. 


 Nowe uprawnienia przyznane wspólnikom mniejszościowym, zmiany w dokumencie akcji czy wymogi pojawiające się w przypadku konfliktu interesów w spółce, o których warto wiedzieć.


 Ujawnienie sprzecznych interesów między spółką, a członkiem zarządu lub bliskiej mu osoby.


 W sytuacji, w której zachodzi sprzeczność interesów między spółką, a członkiem zarządu lub jednej z bliskich mu osób, wskazanych przez kodeks spółek handlowych, członek zarządu - oprócz dotychczasowego wstrzymania się w rozstrzyganiu spraw gdzie występuje wskazana sprzeczność interesów – będzie musiał w świetle nowych przepisów wyjawić, na czym ta sprzeczność polega. Celem zmiany jest zwiększenie  transparentności  zarządzania spółkami, a w konsekwencji lepsza ochrona spółki kapitałowej oraz jej wspólników lub akcjonariuszy.


 


Prawo do wystąpienia przez wspólników reprezentujących 1/20 kapitału zakładowego sp. z o.o. z wnioskiem o uwzględnienie spraw w porządku obrad zgromadzenia.


 Wnioskodawca przewidział możliwość umieszczenia przez wspólnika lub wspólników reprezentujących nie mniej, niż 1/20 kapitału zakładowego określonych spraw w porządku obrad na najbliższym zgromadzeniu. Żądanie to powinno zostać sformułowane w piśmie skierowanym do zarządu      nie później niż 3 tygodnie przed planowanym zgromadzeniem. W tej sytuacji zarząd powinien uwzględnić niniejsze żądanie w porządku obrad,              zaś w razie jego nieuwzględnienia sąd rejestrowy może upoważnić do zwołania nadzwyczajnego zgromadzenia. Podkreślić należy, że zmiana dotyczy wyłącznie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.


  


Brak pieczęci spółki na dokumencie akcji spółki akcyjnej.


 Dotychczas akcje spółki akcyjnej były opatrzone pieczęcią spółki oraz podpisem zarządu, co stanowiło obligatoryjny element treści tego dokumentu,      a tym samym ich brak powodował nieważność akcji z mocy prawa. Obecna regulacja stanowi, że jedynym obligatoryjnym elementem treści akcji będzie podpis zarządu spółki. Jeśli zatem będziemy mieli do czynienia z dokumentem akcji, który nie zawiera odcisku pieczęci – nie stanowi to o jego nieważności.

 

Zapoznaj się z naszymi najnowszymi materiałami