This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
61 8 527 529,
61 8 520 224

Notice: Undefined index: zakres in /templates/krotoskiadwokaci/html/com_content/article/casestudy.php on line 32
WYBRANE SPRAWY
Problem przy rejestracji fundacji rodzinnej
Problem przy rejestracji fundacji rodzinnej

W ostatnim czasie specjaliści z naszej Kancelarii mieli okazję wspierać naszych klientów w procesie zabezpieczenia majątku rodzinnego oraz zapewnienia wielopokoleniowej sukcesji poprzez utworzenie fundacji rodzinnej, a następnie jej skuteczną rejestracją.

Fundacja rodzinna zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców, którzy chcą zabezpieczyć swój majątek oraz rodzinne firmy dla przyszłych pokoleń. Wprowadzone w 2023 r. nowe rozwiązanie zyskuje na popularności,  a Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim wpisuje do rejestru fundacji rodzinnych kolejne podmioty. Z ostatnich informacji przekazanych przez sąd do września 2023 r. zostało złożone ponad trzysta wniosków rejestrowych.

Wpis fundacji rodzinnej do rejestru

Przygotowanie statutu, jak również wszelkich dokumentów niezbędnych do rejestracji fundacji rodzinnej okazało się niemałym wyzwaniem z uwagi na fakt, że przepisy dotyczące fundacji rodzinnej funkcjonują dopiero niespełna cztery miesiące. Mimo, że wnioski o rejestrację fundacji rodzinnej można składać od maja, to dopiero w ostatnim czasie sąd rejestrowy zaczął wydawać postanowienia o wpisie fundacji rodzinnych do rejestru.

Zdarza się jednak, że znaczna część wnioskodawców otrzymuje wezwanie do uzupełnienia braków, co znacznie wydłuża całą procedurę rejestracji.

Niewystarczająco jasno sprecyzowane przepisy

Powodem wielu wezwań do uzupełnienia braków są nieprecyzyjne przepisy, jak również brak wytycznych ze strony sądu rejestrowego. Zgodnie z dosłownym brzmieniem ustawy do wniosku o rejestrację fundacji rodzinnej załącza się akt założycielski, statut fundacji rodzinnej, oświadczenie o pokryciu funduszu założycielskiego oraz dowód ustanowienia organów fundacji.

W praktyce jednak piotrkowski sąd wzywa wnioskodawcę do przedstawienia zaświadczenia o niekaralności członków zarządu na podstawie przepisu, z którego wynika jedynie, że członkiem zarządu nie może być osoba skazana za określone w nim przestępstwa. Analogiczne przepisy funkcjonują w odniesieniu do spółek kapitałowych. Podstawową różnicą jest jednak brak obowiązku przedkładania takiego dokumentu wraz z wnioskiem o rejestrację spółki kapitałowej w Krajowym Rejestrze Sądowym. Skąd zatem ta rozbieżność?

Rejestr fundacji rodzinnych jest zupełnie innym rejestrem. W przepisach dotyczących KRS funkcjonuje jednak przepis stanowiący, że sąd rejestrowy otrzymuje z Krajowego Rejestru Karnego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego informację o niekaralności członków zarządu. Przepis ten nie ma zastosowania do rejestru fundacji rodzinnych.

Dopiero jednak po fali wezwań do uzupełnienia braków sąd rejestrowy w końcu opublikował na swojej stronie informację o wymaganym zaświadczenia o niekaralności członków zarządu.

Pomimo niewystarczająco precyzyjnych przepisów dotyczących zaświadczeń o niekaralności kolejne fundacje rodzinne otrzymują wpis do rejestru fundacji rodzinnych. Jeżeli będą Państwo zainteresowani utworzeniem fundacji zachęcamy do kontaktu.